STEAM pieejas iepazīšana pirmsskolā

Pirmskolas izglītībā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta bērnu radošās domāšanas, problēmu risināšanas un praktisko iemaņu attīstībai. Viens no efektīvākajiem veidiem, kā to panākt, ir STEAM pieejas izmantošana, kas šajā mācību gadā ir viena no pirmsskolas grupu prioritātēm.

Pirmsskolas vecumā bērni vislabāk mācās caur rotaļām, tāpēc STEAM pieeja tiek ieviesta caur spēlēm, eksperimentiem un praktiskiem darbiem. Piemēram:

  • zinātne – bērni pētī, kā aug augi, kā veidojas lietus vai kā sajaukt dažādas krāsas, lai radītu jaunas;
  • tehnoloģijas – izmanto interaktīvās tāfeles, vienkāršus robotus, lai izprastu digitālo pasauli, kā arī izmanto vienkāršus rīkus: zīmuļus, lai rakstītu, šķēres, lai grieztu, un palielināmo stiklu, lai cieši aplūkotu priekšmetu;
  • inženierzinātne – būvē torņus, tiltus un citus objektus no klučiem, papīra vai koka detaļām, atklāj gravitāciju, formas, līdzsvaru un problēmu risināšanu;
  • māksla – apvieno zinātni ar radošumu, piemēram, veidojot krāsainus eksperimentus vai zīmējot mehāniskas ierīces. Bērni var dejot, dziedāt vai izspēlēt kādu jēdzienu, ko ir iemācījušies;
  • matemātika – mācās skaitīt, salīdzināt, atpazīt formas un mērus caur praktiskiem uzdevumiem.

Lai bērni pirmsskolā varētu apgūt STEAM prasmes rotaļīgi un dabiskā veidā, skolotājām svarīgi piedāvāt aizraujošas aktivitātes un projektus. Mācību gada sākumā katra grupa izvēlējās tematu, kurā visās jomās izvirzītos sasniedzamos rezultātus realizēja īsākā vai garākā laika posmā:

“Zaķēnu” grupa - “Mazā Zīļuka ceļojums”;

“Mārīšu” grupa – “Rudens klāt!”;

“Bitīšu” grupa – “No sēklas līdz maizei”;

“Skudriņu” grupa - “Kas peld ūdenī?”;

“Rūķīšu” grupa – “Sēnes uz palodzes”.

Marta beigās skolotājas prezentēja paveikto pie prioritātes īstenošanas un analizēja, kādi ir skolotāju un bērnu ieguvumi, izmantojot STEAM pieeju. Secinājums – tā kļūst par svarīgu pirmsskolas izglītības pamatu, kas palīdz bērniem veidot izpratni par pasauli caur izziņu un praktisku darbošanos. Tāpēc tā ir ne tikai iespēja, bet arī nepieciešamība, lai pirmsskolas vecuma bērni augtu zinoši, radoši un gatavi nākotnes izaicinājumiem.

 

Sanita Meijere, pirmsskolas MK vadītāja